tisdag 30 mars 2010

Stadsnät och centraldammsugare

Jeeeeeppserrni. Nu har vi bestämt oss för att koppla upp oss på stadsnätet. Detta är något helt nytt för bostadsområden i Borås, kanske har ni i övriga Sverige erfarenhet av detta, dock inte vi, inte heller vår husbyggare. Allt är väldigt flummigt och lite halvoförståeligt, men troligtvis väldigt väldigt bra..?

Bornet har förberett med fiber i hela området uppe på Kärra, vilket betyder att alla nybyggda hus däruppe har fiber rätt in i mediacentralen i huset. Vi behöver bara bestämma och beställa uppkoppling på stadsnätet och sedan välja mellan de leverantörer som Bornet tillhandahåller. En månadskostnad på 99 kr för att vara uppkopplad, 99 ytterligare för TV-utbud (baspaket) och sen någon slags telefon/bredbandsleverantör på det. Vet inte om det är billigt eller dyrt, men det är väl vad det kostar att vara uppkopplad i villa? Vi är väl båda lite bortskämda med lägenhet där allt "ingår" förutom bredband och telefon. Månadskostnader för ditten och datten lär väl bli en vana vad det lider... Något som känns extra bra med detta är att vi slipper kriga med Telia, något vi förstått att många gjort innan oss. Inget illa med dem, men är man störst är man inte alltid bäst. Förutom jag då förstås ;-)

Centraldammsugare är även inkopplat och klart uppe i huset efter några om och men. Snickarnas förstaförslag till uttag godkände vi, men ångrade detsamma tre timmar senare via telefonsamtal. Min förklaring till uttagsplacering måste jag säga misslyckades fatalt, och blev på fel sida huset, på fel vägg, men jävligt bra ändå.

Jag vet också något inte alla vet... Jag vet att det kommer att säljas robotstyrda dammsugare i trakten för ynka 2000 kr inom kort. Och det mina vänner, det är förbannat billigt! Nästan så man vill ha en bara för att, i tillägg till centraldammsugaren.

Nu ska vi snart kolla på Videocrazy med Berlusconi. Det blir nog en upplevelse.

Kram P

3 kommentarer:

  1. Hej min kära!
    Vi har det ju så som ni beskriver, fiber. Tv, telefon och bredband med en mediecentral.
    Telavox heter leverantören av telefon, FastTV för TV å bredband har vi Eksjö ELIT.
    Funkar fint.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Fiber är flummigt. Här i Sollentuna är det bara 1 person på kommunen som kan förklara allt till punkt och pricka. Jag har pratat med honom 2 ggr och jag börjar fatta liite! Jag våndas för den dagen vi måste bestämma oss helt och hållet. Jag har försökt få ungdommarna att bestämma, som är lite mer haj på det här, att de får bo i tält istället om de inte tar tag i "det här"! Inkoppling fiber 19.500:-, anslutnings- eller omvandlingsbox i huset 3 - 4.000:-. Sedan ska vi bestämma om vi ska skicka ut signalen via tvkabeln eller datanätverket (som ingick i Multimediatillvalet för 14.500:-). Om vi skickar det via datanätverket så ska det till en omvandlingsbox vid varje tv á 350:-... Jag bävar för den dag som jag måste sätta mig in i allt igen! Peter

    SvaraRadera
  3. Visst var programmet (Videocrazy) bra!? Eller, ja... Intressant, kanske är mer rätt ord? :) Snubblade över det av en händelse och kunde inte slita mig.

    Anyhoo, kul blogg ni har! Ska bli spännande att följa er den sista biten i det här projektet. Själva så ligger vi en bit efter; huset har precis rests idag...

    SvaraRadera