söndag 3 januari 2010

Tyck till!

Nu gäller det läsarna! Spetsa tankarna och huvudena och hjälp oss med lite råd.

Vi kan uppenbarligen inte bestämma oss om vårt kök. Vi har varit överallt och bestämt oss känns det som. Och när vi väl bestämt oss känns det skitbra, tills vi ombestämmer oss hipp som happ. Om fyra veckor måste vi ha reached a decision som är permanent, åtminstone tills vi renoverar...

Kommer ni ihåg vårt kök?

Köket är helt vitt, inte högblankt, med kolsvart bänkskiva och rostfritt på vitvaror och fläkt. Nu är alltså frågan vad tusan vi ska ha ovanför diskbänken...

Vi har varit inne på rött kakel; 10x10-plattor. Det alternativet skrotades dock, och dit kommer vi inte återvända. Tack för alla fina åsikter om det, men det såg förbannat rörigt ut.

Vi har varit inne på glasskiva med tapeten Hanna bakom, så att tapeten kan fortsätta där bilden tar slut i vänsterkant, och in i matsalen, det gör att det händer lite saker och blir lite go stämning så där tänkte vi.

Nu är vi inne på grå glasmosaik. Vi tycker det känns meckigt med glasskiva och kakel/mosaik är ändå smidigt att hålla rent. Det är inte jobbigt att sätta om, om att ifall man tröttnar om några år. I detta, det senaste alternativet är vi fortfarande inne på Hanna-tapeten, antingen hela vägen från överskåpen, över glasmosaiken, så att den fortsätter in i matsalen, eller från diskbänkens slut och att väggen ovan mosaiken förblir vit. Ett alternativ till detta är såklart att ha glasmosaik hela vägen upp till tak, vilket är askaxigt och megacoolt, men också betyder major hål i plånboken. Men grå glasmosaik, det är fint och schysst och också vår senaste bestämning.

Så. Kan ni nu vara så söta och lägga era kommentarer, tankar, råd och idéer nedan? Tack snälla!

Frostiga kramar, P.

14 kommentarer:

  1. Älskar Mosaik! Var det finaste jag visste som liten och hela vägen upp är ju himlars fint som ni säger. Dock låter det lite coolt att låta tapeten fortsätta in i köket under glasskivan men känns inte den tapeten lite väl använd?
    Min röstning blir mosaiken, den är neutral i färgen så ni kan byta färger i köket med små ting =) Tror det kommer bli fin fint oavsett dock.

    SvaraRadera
  2. Hallå på er!!
    Om jag skulle valt idag skulle jag tagit Hannatapeten bakom glasskiva! Så himla snyggt, roligt + att det går att byta tapet när man tröttnar! =)
    Lycka till! Och jag tror det kommer bli snyggt vad ni än väljer!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Jag älskar glasmosaik så min röst faller på det. Vi har problem med att välja kök jag velar hela tiden fram och tillbaks. Har varit bombsäker på vilken spis jag vill ha men nu börjar tom tveka på den. Det är inte lätt.

    SvaraRadera
  4. Jag röstar på tapet och glasskiva!

    Kaklet i köket är nog det enda vi inte ändrat fram och tillbaka. Vi gillar fortfarande plattorna från Marrakech Design och kan inte tänka oss något annat i vårt kök. Hoppas bara att plattsättaren inte sätter sig på tvären...

    SvaraRadera
  5. Hanna tapet = snyggt
    MEN = Ute!

    Tror på mosaiken då den kan "hänga med" mycket längre, smakar det så kostar det ;-)

    Lycka till med valet!

    SvaraRadera
  6. Tycker också att glasmosaik gör sig bäst; dessutom lätt att hålla rent. Det med Hanna-tapet är snyggt nu men man tröttna snabbt på detta har jag upplevt. Det kommer så många nya trender hela tiden med tapterna och har man den väl på plats byta man den inte alls även det är ganska lätt.
    Lycka till med köket - det bli säkert super snyggt.
    Hälsningar / ela

    SvaraRadera
  7. Hej, oj vad svårt.

    Tapetiden med glasskiva låter bra. Fin tapet och härlig färg. Nackdelen är att man lätt tröttnar.

    Jag är lite väl försiktig när det gäller sådant eftersom jag vet med mig hur jag är. Mitt tips är att välja så neutrala färger som möjligt (även fast det kan tyckas tråkigt) och freaka loss med färger på alla inredningsprylar som man lätt kan ändra och ta undan då man tröttnar.

    Lycka till med era val.

    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Älskade vänner. Jag förstår så väl er vånda. Jsg tycker ju det är toksnyggt med tapet och glas. Dessutom gillar jag mosaik, det har vi själva som ni vet. Har ni några bilder att visa som man kan jämföra med? Några andra kök ni sett som är liknande?
    Kram hela dan

    SvaraRadera
  9. Vi har valt vitgrå glasmosaik (dock inte exakt samma), men jag förstår också att ni tycker att tapet och glasskiva är coolt. Dock får man nog vara beredd att byta en sådan tapet tidigare än man tröttnar på glasmosaiken. Men det borde väl inte vara så svårt att tapetsera om, om man tröttnar. Men vill du ändå ha en kommentar om hur jag skulle göra så skulle jag nog ändå välja glasmosaik, känns så i magen. Många beslut att ta och rätt så svårt ibland då huset faktiskt inte finns....

    SvaraRadera
  10. Suktar också efter glasmosaik. Själv skulle jag tröttna alldeles för fort på något stormönstrat i köket, om det inte vore så att jag verkligen ÄLSKADE mönstret. Känner ni så för Hanna, så tycker jag ni skall köra på glasskivestuket. Annars är ju glas/kristallmosaik bara sååå vackert. Vilket av de två alternativen ni än väljer kommer det bli supersnyggt.

    Lycka till! // Jennifer

    SvaraRadera
  11. Vad är bäst:
    Tröttna på tapeten efter ett halvår eller vara trött från början?

    Med tapeten finns iallafall en chans att göra om. Nästan gratis tillochmed. Bara att måla baksidan av glasskivan...

    SvaraRadera
  12. Heeej, tredje inlägget från Buxbo... ;-)

    Jag tycker tapet. Just för att det är enkelt att ändra... Själv skulle jag välja en tapet jag tyckte om. Till vitt kök med svart bänkskiva har ni många färgmöjligheter.

    Jag la faktskt fram idén för D för någon vecka sen. Att ha en o samma tapet på hela köksväggen som också går ut i vardagsrummet. Men vi har ju "fastnat" i marockostilen... ;-) Vi ska ha vitt kök m vit bänkskiva. Jag tycker svart/vitt kakel hade passat men D vill ha en färg... han har nog rätt, så det blir lite annat än enbart svart/vitt...

    Glasmosaik är snyggt som attan. Praktiskt men det är ju glasskiva med.

    Tack o lov för alla husbloggar säger jag! Det finns mycket inspiration att få där!

    Lycka till! //BuxboLinda

    SvaraRadera
  13. Känner mig som en typisk, tråkig svensk, men jag röstar på mosaiken för att det är mer neutralt. Lätare att rengöra. Klassiskt och tar inte över, den bara är där i köket. Tapeten är fin men jag tänker att det lätt kan bli lite för mycket färg? Att man tröttnar? Lycka till med velandet!

    -Jenny-

    SvaraRadera
  14. Personligen hade jag valt glasmosaik. Tycker det ser rent och snyggt ut. Var i ett nyrenoverat kök på nyårsafton och dom hade valt vit glasmosaik, superläckert och fräscht intryck övet hela köket -tack vare mosaiken. Go for it!

    SvaraRadera