måndag 1 februari 2010

Matbord

Det där med gäster och middagsbjudningar.

Man ska bygga hus och möblera för sig själv, inte för någon annan. Det är viktigt att hålla i huvudet. Absolut. DOCK. Vi båda älskar att bjuda hem vänner på mat och trivsel, och vill ha gott om rum för alla fantastiska människor vi har förmånen att umgås med. Därför behöver vi så snart vi har husnyckeln i handen susa iväg och köpa oss ett nytt matbord med stolar! Vi vill helst ha plats för åtta från start, kanske med möjlighet till fler, och det kräver sitt bord... Vår darling Folke från Mio är verkligen ett fantastiskt bord, och visst använder man matbordet så man får valuta för pengen, men 12000 kr för ett bord är saftigt. Saftigt som tusan.

Men i och med Folke föddes tanken på ett runt bord. Och sen födde syrran idén om ett kvadratiskt bord där hon varit på middagsbjudning. Och sen fortsatte tankarna födas i en ryslig SigneratJ&P-fart, precis som vanligt, så nu vet vi varken ut eller in. Var form har sin charm.

Där kommer ni in kära bloggläsare. Ni är ett antal inne här per dag, och nåt måste vi ju ha er till! ;-) Hur tänker ni? Valet är ert, antingen tycker ni fritt, eller så röstar ni i enkäten till höger. Man kan också tänka more is more och göra bägge!

Tack för hjälpen, och hoppas ni har en riktigt trevlig kväll.

Kram P

7 kommentarer:

  1. Hej! Vad kul att hitta till er! Välkommen bort till mig för att kolla på bord, jag har flera fina och till bra priser, jag lovar! Ska bli SÅ kul att följa er resa, vi är i startgroparna för att bygga också... Kram Lena

    SvaraRadera
  2. jag röstade på runt i enkäten men ville bara meddela att jag tycker det är väldigt fint med avlånga bord också, dvs rektangulärt, men det fina med runda bord är ju att alla verkligen kan samtala med alla och det är ju en väldigt trevlig aspekt på det hela =)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker om runda bord!! Dom är grymt trevliga, som Frida skriver, man kan samtala med alla utan att vända någon ryggen. Känns som om det inte finns några hinder på hur många man kan sitta runt ett runt bord :)
    Håll kvar tanken på RUNT BORD!!

    Puss!

    SvaraRadera
  4. Heeej
    Bord? Ni kan ju ha vilket som, runt, ovalt, rektangulärt, kvadratiskt... Stort... (det kan inte vi *suck* vi är nog låsta vid rektangulärt och spanar på ett 8-plats med el utan skiva) Men nu var det er det handlade om... ;-) även om ni kommer ha en massa bjudningar kommer ni mestadels vara "bara familjen" vid måltiderna. Och om ni inte strävar efter att bli en åttabarnsfamilj så kan det kännas rätt stort med värsta stora matbordet. 6 eller 8 platser ser väl normalt ut och med en iläggsskiva kan man ju bli uppåt 12 pers.
    Bara en tanke såhär innan jag ska sova. Funkar ju bra att kommentera från iphonen från kudden med ;-)
    ha det fint! Natti!
    //BuxboL

    SvaraRadera
  5. Jag vill ha ett superellipsbord med iläggsskiva, då kan man sitta fjorton pers kring bordet. Men det är dessvärre dyrt som kvicksilver!!

    Runt är coolt. Men om man ska sitta åtta-tio kring ett runt bord måste skivan vara upp mot två meter i diameter och det känns kanske lite knäppt när man bara är två som ska äta till vardags. Så tänker jag för jag gillar också runda bord. Men man kan å andra sidan ha ett runt bord, typ 1,30, med iläggsskivor istället.

    Kvadratiskt är också fint och lite ovanligt. Där sitter man ju åtta lätt om det mäter 1,20 på alla sidor och har man sen en iläggsskiva på 60 cm kan man sitta tio.

    Vet ni att ni kan designa ert eget matbord? Kolla hos snickis.se.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar kvadratiskt men vet ej hur praktiskt det är, de som sitter på "hörnen" kanske inte vill slå i benen i grannen på andra "hörnet" - uttrycker jag mig rörigt :-S

    Annars håller jag med min namne i Buxbo. Typiskt svenskt kanske, lagom är bäst med möjlighet till stora bjudningar.

    SvaraRadera
  7. Ovalt ska det va! =) I varje fall blir det så hos oss. Känns som en trevlig form, lång o smal men kurvig på något vis.
    Spännande att se vad det blir till slut för er.

    SvaraRadera