tisdag 18 maj 2010

Känslan av hemma

Från en lada till en avskalad plätt. Från en plätt mark till ett grustag. Från ett grustag till en utsättning. Från en utsättning till en ritning. Från en ritning till husresning. Från husresning till färdiga rum. Från färdiga rum till ett hem.

Visst behövs det lite plock och grejer, men nu är det hemma i huset. Varje minut vi kan avvara åker vi upp dit för att titta, dra i lite lådor och smeka över en ny list. Man tar tag i en dörr, öppnar och stänger, sträcker på sig för att titta ut genom ett fönster eller sätter sig ner på huk för att se helheten. Hemma.

Det känns inte bra att åka därifrån nu. Vill inte sitta i en meningslös lya på andra sidan stan när vårt hem väntar på oss.

Idag blev bastun klar. Bara trappan och köksön kvar - sen är det bara att koppla på elen och vattnet.

tisdag klockan 13,00 ska vi gå i hälarna på en besiktningsgubbe och hålla tummarna för att allt är klart. Sen är det hemma. På riktigt.

Kram P

4 kommentarer:

  1. ...sedan är det bara att vänta på att hantverkarna ska rätta till det som kommer fram på besiktningen. Vi har väntat 5 veckor nu och inte EN ENDA hantverkare har rättat till något än. 9 juni är deadline, står de på tröskeln och vill in då?

    Förlåt. Jag ska inte vara så negativ. Det är härligt att bo i hus! Kom över på en kaffe i helgen och sitt en stund på altanen. Den är också nästan klar...

    SvaraRadera
  2. Åh jag blir så glad för er skull att jag får tårar i ögonen. Fan va ni har längtat efter detta länge nu. Bamsekram!

    SvaraRadera
  3. Härligt för er! Förstår känslan av att inte vilja åka från huset nu.

    Om vi skall tillbaks till verkligheten så vill jag tipsa om att ni redan nu skall leta fel som ni kan säga till om vid besiktningen. Inte så lätt att komma på allt på besiktningsdagen när man går där och bara vill börja bära in kartongerna.

    Själva fick vi inte tillgång till huset innan besiktningen och har nu hittat lite småfel här och där - vad gör man med dem??? Lycka till!

    Kram L

    SvaraRadera
  4. HURRA HURRA! Så underbart.
    Så här skrev jag i bloggen innan vår flytt.
    "Så underbart det ska bli! Jag kan inte beskriva det med ord. Känslan i min kropp nu. Men om jag gör ett försök kommer ord som förväntan, förtjusning, skräck, glädje, osäkerhet, hysteri, kärlek, fjärilar å ett fett stort ÄNTLIGEN!!!"
    Jäklar vad jag hoppas att er dag blir precis sån Pill.
    Jag älskar er och att ni får uppleva denna dröm tillsammans är total lycka även för mig.

    SvaraRadera