måndag 11 oktober 2010

Om rädsla

Nu hojtar jag till, för här kommer ännu ett inlägg om löpning. Och lite om Hagamannen.

Igår var det premiär för mig att ge mig ut ensam, även Johan drog ut i skog och mark, men vi tog det i omgångar med tanke på Busan. Med oss hade vi fin back-up från världens bästa iPhone-applikation - Nike + GPS. Den ser vart man springer, hur långt, hastighet och hejar på en för varje utförd kilometer. Eftersom jag har svåra förtroendeproblem med min egen motivation har jag connectat den med Facebook så att jag har ett par hundra vänner att ansvara inför...

Misstaget kom när jag var en dryg kilometer hemifrån och jag upptäckte att det började skymma i rask takt. Slut i bena, slut i flåset och med många uppförsbackar avklarade, och ljuset försvinner på skogens stig. Olusten kryper sig på och P3's dokumentär om Hagamannen gör sig påmind.

Det positiva som detta förde med sig var den nya energin som kröp in i låren. I en faslig fart studsade jag över stock och sten. Det negativa är uppenbart. Fan för alla jävla idiotiska män (ja, de är män allihop) som förstört och totalt demolerat det fina i att vara ute i skogen i mörker. Varför har de tagit sig rätten till min tid, varför har de tagit sig rätten att göra oss rädda?

Jag är förbannad. Våldtäkter, överfall och hot - överallt, i varenda stad trycker det en eller ett par idioter som tagit sig rätten att kontrollera kvinnors/flickors trygghet. Att jag är förbannad och att jag fick kraften att springa fort hjälper föga. Jag vill kunna bestämma själv över mitt eget liv, när jag ska vara ute, när jag ska springa fort och när jag ska vända hemåt. Det ska inte ett gäng missanpassade män få bestämma över.

Sverigedemokraterna har sina skuldfrågor utklarade, men jag anser att problemet vida överskrider deras filosofi. För med statistiken tydligt klar är det MÄN som är problemet. Så om vi letar folk att skylla på, så borde Gudrun och F! vunnit sina mandat i riksdagsvalet.

Man. Underbara man. Du som vet hur man älskar, vårdar och smeker - du är underbar.

Avskum. Du avskyvärda man som tagit dig rätten till kvinnors trygghet i samhället. Det är du som ska deporteras. På momangen.

Tack för detta. Kram P

5 kommentarer:

  1. Sant, så sant! Du skriver så bra och jag håller med dig om ALLT.

    Fy fan för denna rädsla! Här i Göteborg vågar jag knappt åka spårvagn själv längre... *suckar*

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt. Denna text borde publiceras o läsas av många fler än denna blogg. Så bra skrivet!

    Har också tänkt dessa tankar många gånger när man har promenerar, cyklat o sprungit i ensamheten. Har flera vänner som inte vågar gå ett jättefint naturstråk här hemma ensamma. Synd o skam är vad det är.

    //Joanna

    SvaraRadera
  3. Bra formulerat, tyvärr ett gammalt problem som behöver tas upp med jämna mellanrum.
    Skicka in detta till Aftonbladet/Debatt.

    Mamsi

    SvaraRadera
  4. Hej på er,
    Vi är mitt uppe i husletande och hittade er blogg. Tycker att ni hittat ett riktigt bra hus, vad heter modellen?

    MVH
    /Johan
    johan-nielsen@hotmail.com

    SvaraRadera